Forældreinformation

Telefonnummer: 5167 7518

Adresse: Kongens Enge 40, 2690 Karlslunde

Personale

SFO’ens personale udgøres af 1 leder, 9 pædagoger 1 pædagogiske assistenter og 2 pædagogmedhjælpere. Alt pædagogisk personale er tilknyttet en årgang og har ansvar for en klasse. Derudover har vi en 1 pædagog, 1 pædagogisk assistent og en pædagogmedhjælper i vore. morgenåbning.

I hverdagen på skoledage er vi struktureret som følger:

Morgenåbning 06:45 - 8:00
• Morgenåbning i SFO er mellem 06:45-07:50 - der er morgenmad til dem, der har lyst. Om fredagen er der nybagte boller.

• Alle børn, der møder ind i morgenåbningen, har mulighed for at lave kreative aktiviteter. Læse en bog, lege med LEGO eller lege udenfor i den midterste skolegård.

• Når børnene møder ind i SFO, skal de tjekke sig ind i AULA Komme/Gå på skærmene i basen.

• Skolen åbner 07:50, hvor der er en lærer til stede og undervisningen starter klokken 08.00, hvor morgenåbning lukker. I spireperioden vil vi følge børnene til ”huset” (kun så længe skolen renoveres).

Skoletid mellem 08.00-13.00 – SFO åbner kl. 13.00
• Inden skoletiden slutter, informerer SFO-pædagogerne børnene om dagens aktiviteter og andet relevant info.

• Årgangspædagogerne har ansvaret for at alle børn bliver tjekket ind, men vi opfordrer børnene til selv at gøre det, så de vænner sig til at tage ansvar for hvornår de møder ind, hvornår de går og hvor de er på skolens område.

• Alle børn husker at sige farvel til en voksen og tjekke sig ud på TABULEX, når de går hjem/bliver hentet.

Dagens aktiviteter
• Hver dag har SFO’en forskellige tilbud af aktiviteter og mindst to voksenstyrede aktiviteter.

• Vi arbejder i forskellige læringsmiljøer for at tilgodese børnenes forskellige interesser og behov.

• Vi arbejder primært med aktiviteter indenfor: Kreativitet, natur/ude liv, bevægelse, performance og konstruktion.

Sidst på dagen
• Dagens planlagte aktiviteter lukker ned omkring 16:30 men derefter vil små aktiviteter som spil, tegne, perler, boldspil og lego være tilgængelige i basen. Ligeledes aktiviteter på skolens udearealer/legepladsen.

• Alle samles i basen indtil lukketid.

"Kaptajnen"
Når SFO’en har åben er der altid en ”kaptajn” i basen.

• Kaptajnen har overblik over børnene i Komme/Gå i AULA.

• Kaptajnen tager SFO -telefonen i åbningstiden.

• Kaptajnen tjekker om børnene har tjekket sig ind eller er gået hjem, dagens aftaler og hjælper børn og forældre vedr. AULA Komme/Gå.

• Kaptajnen har overblikket over aktivitetstavlen den pågældende dag, så børn og forældre kan orientere sig.

Komme/Gå - regler og retningslinjer

Tjek ind/tjek ud
• Børnene skal tjekke sig ind, når de kommer i SFO, tjekke sig ud, når de går hjem og som noget meget vigtigt, sige farvel til Kaptajnen.

• Børnene skal trykke sig derhen, hvor de er på skolens område; eks.: i skolegården, på kreativt værksted, i gymnastiksalen mv. for at overskueliggøre overfor personale, forældre samt de andre børn, hvor de er.

Legeaftaler:
• Legeaftaler er en rigtig godt for børnenes relations dannelse og de skal laves hjemmefra inden skole/SFO start.

• SFO’ens personale ringer ikke hjem og organiserer legeaftaler. Derfor opfordrer vi til at disse laves hjemmefra eller organiseres af forældre ved afhentning. Personalet videregiver ikke telefon nr. på andre forældre.

• Hvis børnene har lavet en legeaftale hjemmefra, og børnene skal hentes eller selv går hjem sammen fra SFO, skal der ligge en besked i AULA herom. Vi kan kun lade børn gå hjem selv efter aftale med forældrene.

Hentes af andre:
• Hvis et barn skal hentes af andre end dets forældre, skal der ligge en besked i AULA herom.

Hjemsendelse:
I AULA er fire funktioner for hjem sendelse: ’Hentes af’, ’Gå hjem med’, ’Selvbestemmer’ og ’Send hjem’.

• Hvis barnet selv skal gå hjem, skal der gives besked i AULA Komme/Gå under funktionen ‘gå hjem med’ eller ‘selvbestemmer’ - hermed angives et tidspunkt. Det er barnets egen opgave at huske gå hjem-tidspunktet, og barnet skal derfor kunne klokken.

• Kaptajnen og det øvrige personale, støtter gerne op, i en opstartsproces (med at gå hjem selv), men der er ikke ressourcer sat af til at en voksen kan sende børn hjem til bestemte tidspunkter. Derfor skal der også være plads til at barnet kan ‘glemme’ det og dermed blive en smule forsinket.

• Spirebørn og 0. klasse skal hentes. Når børnene er klar til at går hjem selv, laves der aftaler om dette. Tal med årgangspædagogen inden jeres barn begynder at gå hjem selv eller bliver selvbestemmer, hvilket oftest bliver aktuelt i løbet 1 og 2 klasse.

Garderobe
• Alle børn har ansvar for, at deres garderobe er opryddet hver dag når de forlader SFO'en. Det må I som forældre gerne støtte omkring. Gulvet under garderobe -pladserne skal være ryddet så der kan blive gjort rent.

• Det er en god ide at have skiftetøj og årstidsbestemt overtøj hængende på sin garderobeplads. Men pas på der ikke bliver for meget, jeres barn skal holde styr på. Garderober skal tømmes hver fredag inden weekend. Første fredag i måneden tømmer personalet garderoberne, så der kan gøres rent mandag morgen, efterfølgende.

• Fra oktober til april skal alle børn have indesko med.

Mobilpolitik (gælder også ipads og ure der kan ringe).
• Børn i skole- og SFO må gerne have egne telefoner/ipad med, men de skal ligge i taskerne.

• Børnene kan bruge egen telefon efter aftale, når de går hjem og er uden for skolens/SFO’ens område.

• Hvis dette ikke overholdes, kan devices blive inddraget og udleveret ved afhentning.

• Hvis man vil i kontakt med sit barn i SFO-tiden skal man kontakte SFO telefonen. Ikke børnenes mobile enheder.