SFO-ens dagligdag

Morgenåbning – en god start på dagen

Skolen åbner for garderober kl. 7.50, så børnene i god tid kan hænge deres overtøj i garderoben inden undervisningen starter kl. 8.00. SFO’ens personale sørger for at børnene kommer i skole i god tid og hjælper dem med garderoben, hvis der er behov for det.

Morgen- SFO varetages af vores ”morgendamer” Anne-Mette, Ulrikke og Berit, der åbner SFO’en Klokken 06.45.

Strandskolens SFO åbner kl. 6.45 og morgenåbningen ligger i indskolingsfløjen, og den er rammen om en hyggelig og rolig start på dagen. Der serveres morgenmaden i SFO’en i tidsrummet kl. 6.45 - 7.30 og morgenmaden består af økologiske morgenmadsprodukter. Om fredagen serverer vi hjemmebagte boller, som børnene selv har været med til at bage dagen før. For børn med mælkeallergi kan vi tilbyde laktosefri mælk. Ved andre allagene hensyn skal familien selv sørge for at medbringe den ønskede morgenmad, som personalet så vil opbevare og servere. Indskolingens garderober åbner kl. 7.50, så børnene i god tid kan hænge deres overtøj i garderoben inden undervisningen starter kl. 8.00. SFO’ens personale sørger for at børnene kommer i skole i god tid og hjælper dem med garderoben, hvis der er behov for det.

Skoletid

Når børnene er i skole, er SFO’en lukket og personalet er med i skolen sammen med børnene eller forbereder og planlægger SFO’ens hverdag. Hver fredag planlægger personalet den kommende uge og skriver ud til forældrene om kommende uges aktiviteter. Inden børnenes skoledag slutter, overtager en medarbejder klassen, fortæller børnene om dagens aktiviteter, udveksler oplysninger med lærerne, krydser børnene ind i SFO'en og tager imod beskeder.

SFO-tid

SFO’en starter klokken 13.00 for alle børn fra 1-3 klasse også selvom nogle børn først har fri senere. Børnehaveklassebørnene har undervisnings -fri allerede fra kl. 12.15 og har et særligt forløb frem til SFO starter (se beskrivelse af KaMiBe).

Lige efter skoletid vælger vi ofte at være udenfor med børnene i en times tid. Herefter starter SFO’ens aktiviteter og værkstederne åbnes.

Hvis der er turtilbud, tager vi som regel afsted lige efter skoletid. Vi vil her sende info om dette inden turen. Eller spiller vi, hygger og lege.

Vi har altid en udevagt på legepladsen, så børnene kan komme ud at lege. Det er værd at bemærke, at skolens område er stort og børnene kan være mange steder også uden opsyn. Vi gør meget ud af at alle børn lærere at henvendes sig til en voksen og ved hvor de må færdes.

Alle planlagte aktiviteter informeres ud mandag i Aula. Til at holde styr på de daglige informationer mellem hjem og SFO, samt hjemsendelse af børn, har SFO’en en ”Kaptajn”, som altid vil være behjælpelig med evt. spørgsmål. Kaptajnen kan også hjælpe med hvor jeres børn befinder sig.

De børn der selv går hjem, sender vi afsted fra SFO’en på hele og halve klokkeslæt. Beskeder og informationer vedrørende jeres barn i SFO-tid, foregår på Aula

Vi serverer frugt for børnene, som de selv tilbereder. Frugt udover det SFO'en serverer, skal børnene selv have med hjemmefra.

Sidst på dagen

SFO’en begynder at lukke aktiviteterne ned og pakke sammen fra kl.16:30 og kl. 16.45 lukker vi Huset og fællesrum. Herefter samles vi i Basen, hvor vi hygger sammen, indtil SFO’en lukker kl. 17.00. (Fra 1.januar 2024) Om fredagen lukker vi kl. 16.45.

Fredag

Om fredagen holder vi hyggedag. Vi arrangerer ikke ture eller store aktiviteter denne dag – vi spiller spil, snakker og hygger. I skal være opmærksomme på, at vi om fredagen lukker SFO’en kl. 16.15.