Skolestart Spireforløb

bannerSpireforløbet - fra 1. april til sommerferien

pilSpirefilm se her

Den første hverdag i april starter alle de kommende børnehaveklasse børn i Strandskolens SFO. De starter i et særligt tilrettelagt forløb også kaldet for Spireforløb, som har fokus på skoleparathed og klassedannelse. Forløbet går i al sin enkelthed ud på at gøre Spirebørnene klar til at starte i børnehaveklasse. Det er vores dygtige børnehaveklasseassistenter og skolepædagoger, der har ansvaret for spireforløbet.

På Strandskolen gør vi dette ved at tilrettelægge en dagligdag, der ligger så tæt op af en almindelig skoledag på Strandskolen som muligt. Herved vender børnene sig gradvist til at starte i skole igennem spireforløbet.

Vi ligger blandt andet vægt på at børnene danner gode kammeratskaber gennem tilknytningsaktiviteter, og vi har særligt fokus på aktiviteter, der er med til at gøre børnene skoleparate. Vi har samtidig vores opmærksomhed rettet på hvordan gruppernes indbyrdes fællesskab udvikler sig. På den måde kan vi skabe de bedste forudsætninger for de enedlige klassedannelserne, som fastlægges sidst i Spireforløbet.

Gennem Spireforløbet er der tilknyttet en fast pædagog pr. gruppe, som følger dem gennem hele Spireforløbet. Derudover vil en af de andre pædagoger, som er tilknyttet SFO’en, indgå et samarbejde omkring de enkelte grupper således, at der altid er mindst to medarbejdere i hver gruppe.

I løbet af Spireforløbet vil børnehaveklasselederne deltage i en række forløb. Her har børnehaveklasselederne mulighed for at lære børnene at kende gennem skoleparathedsaktiviteter. Børnene får ligeledes mulighed for at se og lære den kommende børnehaveklasseleder at kende.

Vi vil gennem hele Spireforløbet vurdere de enkelte børn samt børnegrupperne som helhed, begge dele i samarbejde med forældrene. Til dette formål har vi udarbejdet en pjece for skoleparathed. Her er beskrevet en række forhold, som vi i Spireforløbet vil øve os i - gerne i samarbejde med jer. Vi har skolestart i august, men vi venter med at beslutte hvordan klasserne skal dannes, til efterårsferien.

Sprout

Morgenåbning i Spiren kl. 6:45 - 8:00

Dagen starter allerede kl. 06:45 om morgenen, hvor vores faste morgenåbnere lukker dørene op kl. 8:00. Indtil kl.7:45 er der mulighed for at få havrefras eller havregryn til morgenmad, kigge i en bog, tegne eller bare hygge, mens man vågner helt. Fredag serverer vi også knækbrød.

Dagen starter kl. 8:00

Morgenåbner og spire pædagog. åbner Spiren og 'overlapper' hvis der er beskeder fra morgenstunden. Mellem 8:00 - 9:00 er der mulighed for at læse i en bog, tegne eller bare hygge, mens resten af spirebørnene møder ind, før vi for alvor går i gang med dagligdagen kl. 9.00.

Fællesaktivitet kl. 9:00

Vi holder samlinger og lærer hinanden bedre at kende gennem f.eks. navneleg og fortællinger og har relationsknyttende aktiviteter.

Formiddagsmad kl. 9:30

Skoleparathedsaktiviteter 10:00

Vi laver aktiviteter, hvor der øves i at gå i skole og der begyndes så småt se på bogstaver, f.eks. i ens eget navn og gennem bogstavlege.

Frokost 11:15 - 12:15

Aktiviteter ude og inde kl. 12:15

Børnene er på legepladsen eller i spirelokalerne sammen med de voksne fra spiren. Når de er ude, er det på et afgrænset område, indtil vi har lært hinanden at kende, og børnene ved hvor de må gå.

Frugt kl. 14:00

Fri leg og andre fællesaktiviteter kl. 14:30

Her er der mulighed for at lege frit på tværs af grupperne på legepladsen og i huset.

Spiren lukker kl. 16:30

Ture ud af huset

Senere i spireforløbet vil vi tage på tur i lokalområdet f.eks. i mosen, fortet eller på stranden. Nogle ture vil være hele spiregruppen andre ture vil være gruppeopdelte.